2016-09-29 16:00 Lt.

Wnioski i działania po wiosennym badaniu opinii kibiców

W przeprowadzonych w drugiej połowie kwietnia badaniach opinii kibiców udział wzięły niespełna 3 tysiące osób. W trwającej około 30 minut ankiecie pytaliśmy o różne sfery funkcjonowania klubu, kibicowania, komfort na INEA Stadionie, czy akcje organizowane w Poznaniu i na landach.

Za przygotowanie, przeprowadzenie badania i sporządzenie raportu odpowiedzialna była niezależna firma zajmująca się badaniem rynku w branży sportowej, Sport Analytics. W wielu konsultacjach czynny udział brało Stowarzyszenie Kibiców Lecha Poznań.

„Około stu tysięcy kibiców w ciągu roku odwiedza mecze Kolejorza rozgrywane przy Bułgarskiej. Wielokrotnie więcej zasiada w czasie meczów przed telewizorami, komputerami, czy odbiornikami radiowymi. Deklarujących swoją sympatię dla Lecha są miliony. Wszyscy mają jedną wspólną cechę – zależy im na dobru klubu” – czytamy we wstępie do raportu z badania, z którego sporządzono w sumie 20 podstawowych wniosków.

Te opisują cechy charakterystyczne kibiców Lecha, kiedy podejmują decyzję o przyjściu na INEA Stadion, co im w tym przeszkadza, czy korzystają z przygotowanej dla nich oferty dnia meczowego, jak smakuje im jedzenie na Bułgarskiej. Ankieta daje też wyraźne oceny dotyczące poziomu bezpieczeństwa na trybunach, dostępu do informacji biletowych, łatwości dokonania zakupu, czy źródła pozyskiwania najświeższych informacji o Kolejorzu.

- To dla nas niezwykle cenna wiedza, która pozwoli nam podjąć odpowiednie działania mające na celu stałe podnoszenie jakości w usługach, które dostarczamy kibicom - mówi Sebastian Starczewski, dyrektor marketingu Lecha. - Niektóre inicjatywy mieszczące się w zakresie badania już zostały podjęte, a ich skuteczność będziemy mierzyli przy okazji kolejnej ankiety.

Statystyczny kibic Kolejorza ma od 18 do 44 lat, zaledwie co piąty z nich jest kobietą. Najliczniejszą grupą stanowią mężczyźni w wieku od 25 do 34 roku. Czterech na dziesięciu kibiców cieszy się stażem stadionowym wynoszącym od 5 do 14 lat. Podobną grupę stanowią sympatycy deklarujący „chodzenie na Kolejorza” od 1 roku do 4 lat, od 15 do 24 lat i powyżej 25 lat (od 15,1% do 18,6%).

Zdecydowana większość przychodzi na mecze ze znajomymi (ponad 70%) oraz rodziną (27%). Co jest dla nich wtedy najważniejsze? Z deklaracji jasno wynika, że o wyjątkowości Bułgarskiej stanowi atmosfera stadionu i doping kibiców, poziom sportowy spotkań, a także emocje związane z przebiegiem samego starcia.

- Raport wyraźnie wskazuje, że kibicowskie debiuty na meczach Poznańskiej Lokomotywy są ściśle związane z lokalnością klubu, czyli silnymi poznańskimi i wielkopolskimi korzeniami - kontynuuje Sebastian Starczewski. - Ponadto najczęściej do podjęcia decyzji o przyjściu na Bułgarską skłoniły albo tradycje rodzinne, dopingowanie klubu z pokolenia na pokolenie, albo zachęty znajomych. To dowód na to, że Kolejorz w regionie jest po prostu fenomenem.

W badaniach nie brakuje też wielu podpowiedzi, w którą stronę powinny pójść działania klubu, aby jego sympatykowi systematycznie podnosić komfort kibicowania. W związku z tym już rozpoczęły się prace nad poprawą funkcjonowania parkingu żwirowego w dniach meczowych. Od początku sezonu przed INEA Stadionem działa Strefa Rodzinna, która oferuje atrakcje dla najmłodszych, a także poszerzona została formuła działania Lech TV, które zapewnia informacje na żywo zarówno przed meczem, jak i po ostatnim gwizdku. Niedawno uruchomiona została też nowa strona internetowa klubu, która - według badań - jest najważniejszym źródłem informacji o Kolejorzu dla 70% kibiców.

Warto podkreślić, że bardzo istotne były głosy krytyczne, podnoszone choćby w kwestiach bezpośrednich kontaktów z klubem, na przykład w przypadku przepustowości infolinii telefonicznej. Już wkrótce uruchomiony zostanie zupełnie nowy system obsługi kibiców, który będzie miał zapewnić nie tylko efektywne wsparcie, ale też gwarantujące wysoką jakość świadczonych usług. W miarę możliwości zwiększona zostanie częstotliwość spotkań z przedstawicielami klubu, tj. Zarządu, sztabu szkoleniowego, piłkarzy, czy byłych zawodników Lecha.

Metodologia

- W badaniu wzięło udział 2817 respondentów. W ostatecznej analizie wzięto pod uwagę odpowiedzi 2378 kibiców i sympatyków - mówi Paweł Chmielowski, analityk ze Sport Analytics. - Wartość ta została uzyskana po odrzuceniu odpowiedzi osób poniżej 18 roku życia (osoby nie brały udziału w badaniu; w przypadku zaznaczenia wieku poniżej 18 roku życia automatycznie wyświetlany był ekran podziękowania za udział).

Dodatkowo, zgodnie z konwencją statystyczną, usunięto wartości odstające (przypadkowe i nierealne). Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie kibiców klubu. Dzięki założonej metodologii z 95% pewnością osiągamy 2% błędu statystycznego. - Struktura populacji znana jest dzięki dostępowi do danych z zakupowych baz danych Lecha Poznań. Były one analizowane w trakcie uprzednich działań analityczno-statystycznych realizowanych na potrzeby Kolejorza - tłumaczy Chmielowski.

- Samo narzędzie oparte jest o dobre praktyki z klubów zachodnioeuropejskich - mówi dr Marcin Cybulski ze Sport Analytics. - Jest ono cykliczne. Pierwszy pomiar pomoże klubowi zwrócić uwagę na niektóre aspekty jego działalności. Kolejne zaś będą już oceniały jego pracę. Obserwując badania np. w Premier League zauważaliśmy, że cykliczność badań jest kluczem do sukcesu w rozwoju relacji z kibicami.

Przeprowadzone wiosną badanie na stałe zostanie wpisane w plan aktywności klubowych i już wkrótce będzie miało swoją kolejną odsłonę, a jego efekty ponownie zostaną przekazane Stowarzyszeniu Kibiców Lecha Poznań oraz do publicznej wiadomości. Cel jest jasny. Ma pomóc w przygotowywaniu rozwiązań najważniejszych problemów, podnosząc równocześnie jakość relacji z kibicami

Raport z badania przygotowanego przez Sport Analytics znajduje się tutaj >>>


Next matches

Thursday

27.11 godz.18:45
Lech Poznań
vs |
FC Lausanne Sport

Sunday

30.11 godz.20:15
Wisła Płock
vs |
Lech Poznań

Recommended

Newsletter

Subscribe

More

KKS LECH POZNAŃ S.A.
Enea Stadion
ul. Bułgarska 17
60-320 Poznań

Infolinia biletowa:
tel.  61 886 30 30   (10:00-17:00)

Infolinia klubowa: Tel: 61 886 30 00
mail: lech@lechpoznan.pl
Biuro Obsługi Kibica

We use cookie files

We use cookies that are necessary for visitors to our website to take advantage of the services and features available. We also use cookies from third parties, including analytics and advertising cookies. Detailed information is available in "Cookie Policy". In order to change your settings, please use the CHANGE SETTINGS option.

Accept optional cookies

Reject optional cookies

Privacy settings

Required

Necessary cookies enable the correct display of the site and the use of basic functions and services available on the site. Their use does not require the users' consent and they cannot be disabled within the privacy settings.

Advertising

Advertising cookies (including social media files) allow us to present information tailored to users' preferences (based on browsing history and actions taken,advertisements are displayed on the site and on third-party sites). They also allow us to measure the effectiveness of advertising campaigns of KKS Lech Poznań S.A. and our partners.

You can change or withdraw your consent at any time using the settings available in privacy settings.

Analitical

Advertising cookies (including social media files) allow us to present information tailored to users' preferences (based on browsing history and actions taken,advertisements are displayed on the site and on third-party sites). They also allow us to measure the effectiveness of advertising campaigns of KKS Lech Poznań S.A. and our partners.

You can change or withdraw your consent at any time using the settings available in privacy settings.

Save my choices