2015-06-26 00:00 Ekstraklasa fot. Adam Ciereszko

Mecze Ekstraklasy przez 4 kolejne sezony w nc+ i Eurosporcie

Ekstraklasa SA wraz z doradcą MP & Silva ogłosiły wyniki przetargu na sprzedaż praw mediowych do transmisji meczów na żywo w telewizji płatnej na najbliższe cztery sezony. Sześć z ośmiu meczów każdej kolejki pojawi się w kanałach CANAL+, a dwa - w stacji Eurosport 2. Wartość czteroletniej umowy pozwala mówić o "kontrakcie wszechczasów", jeśli chodzi o sprzedaż praw do transmisji meczów Ekstraklasy.

Ekstraklasa SA wraz z doradcą MP & Silva ogłosiły wyniki przetargu na sprzedaż praw mediowych do transmisji meczów na żywo w telewizji płatnej na najbliższe cztery sezony. Sześć z ośmiu meczów każdej kolejki pojawi się w kanałach CANAL+, a dwa - w stacji Eurosport 2. Wartość czteroletniej umowy pozwala mówić o "kontrakcie wszechczasów", jeśli chodzi o sprzedaż praw do transmisji meczów Ekstraklasy.

Przypomnijmy, że ok. 95% przychodów spółki Ekstraklasa S.A. ze sprzedaży praw mediowych i marketingowych zasila budżety akcjonariuszy spółki, czyli Klubów Ekstraklasy i Polskiego Związku Piłki Nożnej. Generowanie wysokich przychodów to obok zarządzania rozgrywkami jeden z głównych celów funkcjonowania ligowej spółki.

Innowacyjny proces sprzedaży praw - rola MP & Silva

W ramach praw mediowych, jak w większości krajów, największą wartość mają te do transmisji meczów na żywo w telewizji płatnej. Rynek telewizji płatnej, a w szczególności rynek platform telewizyjnych, w ciągu ostatnich lat podlegał koncentracji co wymusiło bardziej kreatywne podejście do sprzedaży praw meczów Ekstraklasy. Na rynku funkcjonują tylko dwie platformy tj. nc+ powstały w grudniu 2012 z połączenia Cyfry+ i "n" oraz Cyfrowy Polsat.

Ta koncentracja spowodowała między innymi opracowanie nowatorskiego podejścia i w pierwszej kolejności znalezienie partnera i wynegocjowanie umowy typu "kontrakt doradczy z minimalną sumą gwarantowaną". Ten etap został zakończony podpisaniem umowy tego typu z międzynarodową, renomowaną agencją MP & Silva we wrześniu 2014 r.

Po pracach wstępnych zaproszenie do składania ofert na różne pakiety mediowe zostało skierowane do potencjalnych partnerów w listopadzie 2014 roku, a na przełomie roku 2014 i 2015 spłynęły pierwsze oferty i nastąpiły indywidualne rozmowy z oferentami na różne typy praw. Prawa międzynarodowe przejęła MP & Silva i sprzedaje je we własnym zakresie. W kwestii pozostałych praw agencja pełni rolę doradczą.

Wartość praw mediowych na znacznie wyższym poziomie

Zainteresowanie pakietami do telewizji płatnej było duże. Mecze Ekstraklasy zostały podzielone na trzy pakiety. Oferty złożyły nie tylko platformy cyfrowe, ale i właściciele kanałów telewizyjnych, w tym planujących wejście do Polski lub rozszerzenie swojego portfolio o prawa sportowe. Łącznie w okresie przetargowym oferty na pakiety do telewizji płatnej złożyły cztery podmioty. Ze względu na fakt, że także preferencje oferentów zmieniały się, kluczowym krokiem było ponowne zaproszenie wszystkich czterech podmiotów do złożenia finalnych ofert do 3 czerwca.

W wyniku złożonych ostatecznych ofert i późniejszych negocjacji z dwóch finalistów wybrano ofertę nc+ z udzieleniem platformie opcji sublicencji dwóch meczów w kolejce dla Eurosportu.

- Jako zarząd Ekstraklasy S.A. podpisaliśmy umowę sprzedaży pakietów 1, 2 i 3, czyli umowę na sprzedaż praw do transmisji 100% meczów w kolejnych czterech sezonach. Poza prawami do transmisji 296 meczów w sezonie na żywo pakiety zawierają: realizację magazynów w konkretnych godzinach, powtórki meczów oraz transmisję meczów o tej samej porze w finałowych kolejkach w formule tzw. multiligi - mówi Bogusław Biszof, prezes zarządu Ekstraklasy S.A.

Te same co w ubiegłym sezonie, łatwe do zapamiętania dla kibiców, dni i godziny rozpoczęcia meczów

Podobnie jak w poprzednich latach wszystkie 296 meczów Ekstraklasy w sezonie zostanie pokazanych na żywo. Zachowany zostanie układ godzinowy rozpoczęcia meczów z sezonu 2014/2015.

Wiadomo już także, że w sezonie 2015/16 dostęp do piątkowego i poniedziałkowego meczu Ekstraklasy będą miały 22 kraje objęte zasięgiem kanałów Eurosport.

Nowością w umowie z głównym nadawcą jest wymóg udostępnienia transmisji meczów poprzez Internet. Oznacza to, że wszyscy abonenci nc+ mający dostęp do kanałów CANAL+ w swoich pakietach, będą mieć możliwość legalnego oglądania meczów w komputerach i na urządzeniach przenośnych, takich jak smartfony i tablety na terenie Polski.

Komfort dla kibiców i abonentów

- Fakt, że tym razem kontrakt został podpisany na najdłuższy możliwy prawnie okres czterech lat wychodzi naprzeciw oczekiwaniom kibiców, a zarazem obecnych i przyszłych abonentów nc+ - mówi Marcin Animucki, wiceprezes zarządu Ekstraklasy S.A.

- Nie zmieni się także firma produkująca sygnał telewizyjny. Produkcja telewizyjna ze stadionów Ekstraklasy będzie realizowana nadal przez spółkę będąca własnością Ekstraklasy S.A., czyli firmę Ekstraklasa Live Park. Możliwość produkcji telewizyjnej przez ligę to przedmiot zazdrości innych lig piłkarskich, bowiem tylko Holandia i Niemcy mają taką możliwość w Europie - tłumaczy Marcin Animucki.

Przypomnijmy, że sygnał z meczów Ekstraklasy produkowany jest za pomocą od 9 do 13 kamer, w całości w jakości HD.

Wszyscy wygrywają

- Prace nad sprzedażą praw dla telewizji płatnej były najtrudniejsze, bo było kilku chętnych i zdeterminowanych oferentów. Niemniej to właśnie zarząd nc+ kierowany przez Juliena Verley - we współpracy z Eurosportem pod nowym kierownictwem Petera Huttona - był najbardziej wytrwały i wykazał ogromny profesjonalizm oraz zdecydowanie, szczególnie w ostatnich miesiącach. Dlatego też w rezultacie procesu, w ramach którego trzeba było ustalić setki detali, mamy bardzo dobry kontrakt, gdzie wszystkie strony, czyli Ekstraklasa S.A., platforma nc+ i Eurosport są wygranymi. Wierzę, że największym wygranym będą obecni i przyszli abonenci nc+ i widzowie Eurosportu - komentuje Bogusław Biszof.

- Jesteśmy zadowoleni z wyników przetargu, to zachęcający etap w naszej współpracy z Ekstraklasą S.A. Osiągnęliśmy nasz główny cel polegający na zainteresowaniu Ekstraklasą rynku międynarodowego, co wzmocniło pozycję ligi w trakcie całego procesu. Co najważniejsze, polski rynek telewizyjny się otworzył i ożywił, pokazując swój międzynarodowy potencjał - mówi Marco Auletta, CEO MP & Silva.

Roberto Dalmiglio, CCO MP & Silva dodaje: - Oczekiwaliśmy zakończenia tego procesu z sukcesem. Jestem przekonany, że udało się nam podnieść poziom i wartość marki Ekstraklasa na co najmniej cztery kolejne sezony.

Następne mecze

Poniedziałek 01.04 godz.15:00
Stal Mielec
vs |
Lech Poznań
Niedziela 07.04 godz.15:00
Lech Poznań
vs |
Pogoń Szczecin

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do newslettera

Więcej

KKS LECH POZNAŃ S.A.
Enea Stadion
ul. Bułgarska 17
60-320 Poznań

Infolinia biletowa:
tel.  61 886 30 30   (10:00-17:00)

Infolinia klubowa: Tel: 61 886 30 00
mail: lech@lechpoznan.pl
Biuro Obsługi Kibica

Korzystamy z plików cookies

Stosujemy pliki cookies, które są niezbędne do tego, aby osoby odwiedzające nasz serwis mogły korzystać z dostępnych usług i funkcjonalności. Używamy również plików cookies podmiotów trzecich, w tym plików analitycznych i reklamowych. Szczegołowe informacje dostępne są w "Polityce cookies". W celu zmiany ustawień należy skorzystać z opcji ZMIENIAM USTAWIENIA.

Akceptuję opcjonalne pliki cookies

Odrzucam opcjonalne pliki
cookies

Ustawienia prywatności

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają prawidłowe wyświetlanie strony oraz korzystanie z podstawowych funkcji i usług dostępnych w serwisie. Ich stosowanie nie wymaga zgody użytkowników i nie można ich wyłączyć w ramach zarządzania ustawieniami cookies.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookies (w tym pliki mediów społecznościowych) umożliwiają prezentowanie informacji dostosowanych do preferencji użytkowników (na podstawie historii przeglądania oraz podejmowanych działań,w serwisie oraz w witrynach stron trzecich wyświetlane są reklamy). Dzięki nim możemy także mierzyć skuteczność kampanii reklamowych KKS Lech Poznań S.A. i naszych partnerów.

W każdej chwili możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę za pomocą ustawień dostępnych w ustawieniach prywatności.

Analityczne

Reklamowe pliki cookies (w tym pliki mediów społecznościowych) umożliwiają prezentowanie informacji dostosowanych do preferencji użytkowników (na podstawie historii przeglądania oraz podejmowanych działań,w serwisie oraz w witrynach stron trzecich wyświetlane są reklamy). Dzięki nim możemy także mierzyć skuteczność kampanii reklamowych KKS Lech Poznań S.A. i naszych partnerów.

W każdej chwili możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę za pomocą ustawień dostępnych w ustawieniach prywatności.

Zapisz moje wybory